Tinka helpt

Juni 2005 ben ik, Tinka Langeveld, vertrokken naar Brazilië om daar met kinderen te werken. Via Jeugd met een opdracht (een christelijke zendingsorganisatie) heb ik eerst een cursus gedaan van 5 maanden en heb me sindsdien ingezet voor de arme kinderen en hun families in belo horizonte, Brazilië.

Belo horizonte is een miljoenen stad met meer dan 300 sloppenwijken. Toen ik in 2006 mijn huidige man tegenkwam die hetzelfde werk deed zijn we samen ons steeds meer gaan interesseren in 1 bepaalde sloppenwijk. We werkten namelijk met straatkinderen, en deze kinderen kwamen allemaal uit een sloppenwijk. De sloppenwijk waar Eduardo en ik ons hart aan verloren was op dat moment een sloppenwijk waar vooral de drug CRACK verkocht en gebruikt werd. We kwamen erachter dat straatkinderen uiteindelijk dood gingen aan vooral deze drugs, en de manier van leven die drugs met zich mee brengt. Kinderen hebben niemand meer en worden door de drugsdealers gebruikt om op wacht te staan voor de politie of om de drugs van A naar B te brengen. Als de kinderen iets niet goed doen dan worden ze zonder pardon van een hoge klif afgegooid, er is toch niemand die zich om deze kinderen bekommerd.

Ook de kinderen die in deze sloppenwijk ( favella ) wonen gaan al gauw een toekomst tegemoet als drugsdealer of drugs gebruiker, of hun ouders zijn verslaafd of betrokken hierbij. Eduardo en ikzelf zagen en voelden de roep om hulp in deze sloppenwijk , genaamd Pedreira Prado Lopes, na ons trouwen in 2007 zijn we dan ook een project begonnen om deze kinderen en hun families
te helpen. We hebben 2 jaar samen een tijd gehad van onderzoek en contacten leggen en vertrouwen winnen van de inwoners van de sloppenwijk,

Eind 2008 kregen we meerdere mensen die geïnteresseerd waren om met ons dit project te beginnen. Begin 2009 mochten met de hulp van meerdere organisaties en donateurs een huis kopen aan de rand van de sloppenwijk tegenover de school van de kinderen. Vandaag de dag 2010 hebben we een team van 12 mensen, we wonen met z’n allen in dit huis  waar we ook dagelijks de kinderen opvangen voor of na de school. We doen visites in de huizen van de mensen, bij de families van de kinderen. We praten en bidden met de drugsdealers, helpen mensen naar afkickcentra’s , we hebben 2 judogroepen op de vrijdag avond, en een tienermeiden groep op de maandag avonden. We hopen een cursus te starten voor jonge jongens waarin ze een beroep gaan leren zodat hun optie niet alleen drugs zal zijn. We hebben sinds kort een zwembad waar de kinderen en volwassenen zwemles krijgen. Een keer per maand hebben we evangelisatieacties in de buurt , nodigen we mensen uit om bij ons te komen, en bieden we hulp waar nodig.

Bekijk de website van Tinka